![What Design Can’t Do. Essays on Design and Disillusion 1 What Design Cant Do copertina](https://enricoscuro.it/wp-content/uploads/What-Design-Cant-Do_copertina.jpg)
What Design Can’t Do
Essays on Design and Disillusion
by Silvio Lorusso
Set Margins’ (The Netherlands), 2023
Design is broken. Young and not-so-young designers are becoming increasingly aware of this. Many feel impotent: they were told they had the tools to make the world a better place, but instead the world takes its toll on them. Beyond a haze of hype and bold claims lies a barren land of self-doubt and impostor syndrome. Although these ‘feels’ might be the Millennial norm, design culture reinforces them. In conferences we learn that “with great power comes great responsibility” but, when it comes to real-life clients, all they ask is to “make the logo bigger.”
This book probes the disillusionment that permeates design. It tackles the deskilling effects provoked by digital semi-automation, the instances of ornamental politics fashioned to please the museum-educational complex, the nebulous promises of design schools. While reviving historical expressions of disenchantment, Silvio Lorusso examines present-day memes and social media rants. To depict this disheartening crisis, he crafts a new critical vocabulary for readers to build upon. What this exposé reveals is both worrying and refreshing: rather than producing a meaningful order, design might be just about inhabiting chaos.
![What Design Can’t Do. Essays on Design and Disillusion 2 What Design Cant Do](https://enricoscuro.it/wp-content/uploads/What-Design-Cant-Do.jpg)
https://www.setmargins.press/books/what-design-cant-do/
Cosa il design non può fare
Saggi su design e disillusione
Il design è guasto. I designer giovani e meno giovani ne sono sempre più consapevoli. Molti si sentono impotenti: è stato detto loro che avevano gli strumenti per rendere il mondo un posto migliore, ma invece il mondo prende il sopravvento su di loro. Al di là di una nebbia di pubblicità esagerata e di affermazioni audaci si trova una terra arida di dubbi su se stessi e di sindrome dell’impostore. Sebbene queste “sensazioni” possano essere la norma dei Millennial, la cultura del design le rafforza. Nelle conferenze apprendiamo che “da un grande potere derivano grandi responsabilità” ma, quando si tratta di clienti nella vita reale, tutto ciò che chiedono è “ingrandire il logo”.
Questo libro indaga la disillusione che permea il design. Affronta gli effetti di dequalificazione provocati dalla semiautomazione digitale, le istanze di politiche ornamentali modellate per compiacere il complesso museale-didattico, le nebulose promesse delle scuole di design. Mentre fa rivivere le espressioni storiche di disincanto, Silvio Lorusso esamina i meme attuali e gli sfoghi sui social media. Per descrivere questa crisi scoraggiante, crea un nuovo vocabolario critico su cui i lettori possono basarsi. Ciò che rivela questa esposizione è allo stesso tempo preoccupante e rinfrescante: invece di produrre un ordine significativo, il design potrebbe limitarsi a abitare il caos.
(traduzione by Google)
Silvio Lorusso
Silvio Lorusso is a writer, artist and designer based in Lisbon, Portugal. In 2018, he published his first book entitled Entreprecariat: Everyone is an Entrepreneur. Nobody Is Safe. He is an assistant professor and co-director of the Center for Other Worlds at the Lusófona University in Lisbon and a tutor at the Information Design Department of the Design Academy Eindhoven. Lorusso holds a Ph.D. in Design Sciences from the Iuav University of Venice. Paraphrasing the Italian architect Franco Raggi, he writes and talks about design, though actually doing very little of it, and believing in it less and less. https://silviolorusso.com